Hodnotenie zamestnancov – Definícia, význam, metódy a formy hodnotenia zamestnancov
Typ práce: Referát
Jazyk:
Počet zobrazení: 7 202
Uložení: 255
Hodnotenie zamestnancov – Definícia, význam, metódy a formy hodnotenia zamestnancov
Úvod do hodnotenia zamestnancov
Citát na úvod referátu
“ Hodnotenie pracovníkov má zmysel iba vtedy pokiaľ poskytne informácie potrebné pre daný účel, ktoré majú dostatočný kontakt s realitou“. ( Laufer, 2008)
Najdôležitejším prvkom hodnotenia je ľudský faktor číže hodnotiteľ. Všeobecne môžeme povedať, že výsledky, priebeh hodnotenia záležia na samotnom vedúcom zamestnancovi. Pri hodnotení zamestnancov je veľmi vhodný faktor tzv. pracovnej úspešnosti. Hodnotenie zamestnancov je povinnosťou každého zamestnávateľa.
Tréning hodnotiteľov by mal obohatiť manažérov o komunikačné a psychosocialné zručnosti, ktoré vo výraznej miere uľahčia proces hodnotenia.
Mnohí zamestnávatelia sa stretávajú s problémom hodnotenia zamestnancov. Zamestnávateľ by nemal hodnotiť zamestnanca len podľa mzdy, ale hlavne podľa výkonu. Zamestnávateľ ak vidí, že zamestnanec nedosahuje požadovaný výkon, tak so zamestnancom buď sa porozpráva ako zlepšiť výkon alebo zamestnávateľ bude uvažovať, že zamestnanca preradí na inú pracovnú pozíciu.
Hodnotenie na pracovisku je zváženie vkladu zamestnanca na jednej strane a na druhej strane zváženie vkladu zamestnávateľa.
Definície hodnotenia zamestnancov
- Podľa Vetrákovej a Sekovej ( 1997) hodnotenie znamená posúdenie závažnosti určitého predmetu alebo javu, zistenie, čí posudzovaná skutočnosť je v zhode s vytýčeným cieľom.
- Podľa Pichňu (1994) hodnotenie zamestnancov je komplexné posúdenie ich pracovnej spôsobilosti pre pracovné využitie a pre ich osobnú a pracovnú realizáciu
- Podľa Koubeka ( 1995) hodnotenie zamestnancov spočíva v zisťovaní ako zamestnanec vykonáva svoju prácu, ako plní úlohy a požiadavky svojho pracovného miesta, aké je jeho pracovné chovanie a vzťahy ku spoluzamestnancom, odovzdávaní zistených výsledkov jednotlivým zamestnancom a prerokovaní týchto výsledkov s nimi, hľadaní ciest na zlepšenie pracovného výkonu zamestnanca a v reálizácii opatrení, ktoré tomu majú napomôcť.
- Hodnotenie zamestnanca je proces, pomocou ktorého organizácia posudzuje pracovnú spôsobilosť, plnenie úloh a požiadaviek, ktoré sú na zamestnanca kladené a hodnotí prácu, ktorú zamestnanec vykonal
- Hodnotenie pracovníkov je významná činnosť, ktorá poskytuje organizácii predstavu o výkonoch, jednaniach a pracovných schopnostiach jednotlivcov. Pre pracovníkov je hodnotenie spätnou väzbou k ich pôsobeniu v organizácii. Mnohé systémy hodnotenia pracovníkov sú účinným motivačným nástrojom
Význam hodnotenia zamestnancov
Medzi významy hodnotenia zamestnancov pre zamestnávateľov patria:
- Zvýšenie produktivity práce
- Možnosť preradenia na inú prácu
- Povýšenie zamestnanca
- Udeľovanie odmien za mimoriadne pracovné výkony
- Udeľovanie trestov za neplnenie pracovnej disciplíny
Medzi významy hodnotenia zamestnancov pre zamestnancov patria:
- Možnosť dozvedieť sa o svojom výkone
- Možnosť dozvedieť sa ako vidí zamestnávateľ ich prínos
- Zlepšenie vzťahov medzi zamestnancami a manažérmi
Metódy hodnotenia zamestnancov
- Porovnávacie metódy- porovnávajú výkon jedného zamestnanca s iným zamestnancom
- Neporovnávacie metódy- vopred sa stanovia podmienky hodnotenia buď zamestnanca, ale aj celého tímu
Formy hodnotenia
- Priebežné hodnotenie je to forma hodnotenia zamestnancov, ktorá vyplýva z každodenného vzťahu medzi podriadeným a nadriadeným
- Systematické hodnotenie- charakteristickou črtou tohto hodnotenia je, že sa vykonáva pravidelne
- Príležitostné hodnotenie – charakteristickou črtou tohto hodnotenia je, že je vyvolané okamžitou potrebou zamestnávateľa. Toto hodnotenie je vykonávané ak dôjde u zamestnanca ku prenikavým zmenám
Postup pri hodnotení zamestnancov
- Pri hodnotení zamestnancov je potrebné úlohy a povinnosti daného zamestnanca
- Je potrebné stanoviť čiastkové ciele a vysvetliť zamestnancom ako ich dosiahnuť
- Manažér by sa mal stretnúť s každým zamestnancom, s cieľom prediskutovania týchto cieľov
- Manažér by sa mal stretnúť s každým zamestnancom s cieľom prediskutovania ako sa im darí pri plnení cieľov
- Na konci hodnotiaceho obdobia by mal nasledovať hodnotiaci rozhovor
Kritéria hodnotenia
Najvýznamnejším kritériom každého hodnotenia je presnosť a spravodlivosť. Moderné poňatie hodnotenia zamestnancov dáva do úvahy okrem hodnotenia pracovného výkonu zamestnancov aj hodnotenie správania zamestnancov.
Metódy hodnotenia zamestnancov
- Empirické metódy hodnotenia zamestnancov sú kvalitatívne metódy hodnotenia zamestnancov, číže sú založené na praktických skúsenostiach manažérov prípadne expertov z danej oblasti
- Exaktné metódy hodnotenia zamestnancov sú kvantitatívne metódy hodnotenia zamestnancov, číže sa uplatňujú operačné analýzy, ekonomicko-štatistické metódy ako napríklad korelačná a regresívna analýza
- Heuristické metódy hodnotenia zamestnancov sú to metódy, ktoré majú prvky aj empirických aj exaktných metód hodnotenia zamestnancov, číže v niečom sú aj kvantitatívne a v niečom sú aj kvalitatívne.
Heuristické metódy hodnotenia zamestnancov sa delia na:
- Metódu rozhodovacích tabuliek- je to metóda, ktorá umožňuje popísať zložité vzťahy a väzby
- Metódu rozhodovacieho stromu- je to metóda, ktorá umožňuje zjednodušiť rozhodovací proces
- Metóda rozhodovacej analýzy- je to metóda, ktorá je založená na odborných znalostiach a logickom myslení
- Hodnotenie voľným popisom- jeho podstata spočíva v tom, že hodnotiteľ posudzuje zamestnanca verbálne obvykle písomnou formou
- Hodnotenie formou posudzovacej stupnice- toto hodnotenie zamestnancov spočíva v použití stupnice, ktorá môže mať rôznu formu
Medzi hodnotiace stupnice patria:
- číselne posudzovacie stupnice: princípom tejto stupnice je, že každé kritérium je odstupňované pomocou čísiel alebo bodov
- Grafické posudzovacie stupnice: princípom tejto stupnice je, že každé kritérium je odstupňované pomocou priamky.
- Slovné posudzovacie stupnice: princípom tejto stupnice je, že každé kritérium je odstupňované pomocou prídavných mien.
- Kombinácia vyššie uvedených postupov: princípom tejto stupnice je, že každé kritérium je odstupňované aj slovne aj číselne
- Hodnotenie porovnávaním so stanovenými cieľmi: Princípom tohto hodnotenia je porovnávanie skutočnosti so stanovenými vertifikovateľnými cieľmi a termínmi ich dosiahnutia
- Hodnotenie porovnávaním s inými zamestnancami: Princípom tohto hodnotenia pri podnikoch s malým počtom zamestnancov je stanovenie poradia od najlepšieho zamestnanca po najhoršieho zamestnanca. Pri podnikoch s veľkým počtom zamestnancov sa zamestnanci zaradujú do skupín. Osobitne sa hodnotí ekonomické, osobitne personálne oddelenie zamestnancov.
- Hodnotenie na základe kritických prípadov: toto hodnotenie je založené na poukázaní výrazne dobrých a výrazne zlých výsledkov v podniku
- Hodnotenie pomocou dotazníka ( bodovacia metóda)- Princípom tohto hodnotenia ako vyplýva z názvu je dotazník, pri ktorom hodnotiteľ pri správne formulovaných otázkach označuje správne odpovede
- Hodnotenie na základe noriem: Princípom tohto hodnotenia je stanovenie noriem alebo výsledku, pri ktorom bude výkon daného zamestnanca považovaný za uspokojivý, dobrý. V každom podniku sa používajú iné kritéria výsledku zamestnancov.
- Hodnotenie na základe pomocného posudku: Princípom tohto hodnotenia je, že skúsený zamestnanec ide do praxe a pomáha s hodnotením zamestnancov vedúcemu zamestnancovi
- Sebahodnotenie: Princípom tohto hodnotenia je, že samotní zamestnanci sa sami ohodnotenia. Touto metódou sa môžu kombinovať viaceré metódy
- Psychologické hodnotenie: Princípom tohto hodnotenia je, že hodnotenie vykonávajú samotní psychológovia, ktorí sú zamestnaní v danom podniku. Hodnotenie sa skladá z hĺbkových pohovorov, psychologických testov, diskusii. Následne psychológ vedúcemu zamestnancovi vystaví písomný posudok intelektu každého zamestnanca daného podniku.
- Vytváranie úloh: Princípom tohto hodnotenie je, že zamestnanec s vedúcim zamestnancom spracovávajú dané pracovné ciele. V ideálnom prípade sú tieto ciele odsúhlasené a je možné ich objektívne hodnotiť
- Hodnotenie pracovného správania- Toto hodnotenie zahŕňa niekoľko hodnotiacich kritérií, ktoré majú kvalitatívny charakter. Kritéria hodnotenia zamestnancov by sa mali opierať o relevantné ( významné) prvky správania sa zamestnancom. V každom podniku sú tieto kritéria hodnotenia pracovného správania zamestnancov iné. Súčasťou hodnotenia by malo byť aj slovné hodnotenie.
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
Adaptácia zamestnancov – Adaptačný process, adaptačný plán, adaptačné rozhodnutia, adaptačné ciele | Ostatné | 2 612 slov | |
Získavanie zamestnancov – Definícia, cieľ, úloha význam získavania zamestnancov | Referát | 887 slov |
Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:
#hodnotenie zamestnancov