SOŠ letecko technická zaverečná práca k maturite
TÉMA: Výroba a osadenie palubnej dosky Dynamicu WT-9
Obsah
Úvod 4-5
1. Výroba
palubnej dosky 6-7
2. Osadenie palubnej dosky prístrojmi 8-9
3. Osadenie palubnej dosky do lietadla 10
4. Princíp
prevodu statického a dynamického tlaku na elektrický signál (systém ADAHRS) 11
5. Bezpečnosť pri práci 12
6. Ekológia 13
7. Záver 14
8. Použitá literatúra 14
Prílohy
1. Úvod
Ako odbornú časť mojej maturitnej skúšky som si vybral výrobu a osadenie
palubnej dosky prístrojmi spolu s opisom systému ADAHRS z ktorého je získavaná vačšia časť signálov pre určenie rýchlosti ,výšky ,
kurzu ,vonkajšej teploty vzduchu , nebezpečného uhla nábehu a vertikálnej rýchlosti .
Dvojmiestne ultraľahké lietadlo WT-9 Dynamic je vyrábané slovenské firmou Aerospool sro na letisku
v Prievidzi. Vďaka svojmu konštrukčnému riešeniu a použitím najmodernejších materiálov patrí medzi
najľahšie UL lietadlá súčasnej výroby. Má za sebou kompletné aero – elastické testy do rýchlosti 300 km /h. Jeho
elegantný a dokonale aerodynamický tvar zaručuje vysokú cestovnú rýchlosť 200-250km /h a dolet až 1600 km. Rám krytu
kabíny je vyrobený z uhlíkového kompozitu . Vnútornou šírkou kabíny - 115cm - patrí Dynamic k najpriestrannejším vo
svojej kategórii. Na mieru vyrobené organické sklo, ktoré tvoria kabínu lietadla, je zárukou výborného výhľadu do všetkých
strán, čo je nielen príjemné, ale aj to prispieva k zlepšeniu celkovej bezpečnosti prevádzky . Tónovanie plexiskla je
možné objednať buď číre, modré alebo hnedé . Kabína môže byť na želanie vykurovaná. Sedadlá môžu byť
buď čalúnená textílií alebo eko-kožou, farba podľa vlastného výberu. Za sedadlami sa nachádza objemný batožinový priestor.
Na palubných doskách bývajú po väčšine prístroje a ukazovatele kruhového tvaru . Obrazovkové displeje sú štvorcového alebo
obdĺžnikového tvaru . Počet meraných a zobrazovaných veličín závisí na type lietadla a účelu pre ktorý je určený . V strede
zorného pola pilota sú na palubnej doske letové a pilotážno-navigačné prístroje , smerom k okrajom palubnej dosky sú ukazovatele ktorých
údaje sú kontrolné a nemusia byť počas letu plynulo sledované . Takže sa umiestňujú podľa dôležitosti . Základnými prístrojmi
Dynamicu wt-9 sú rýchlomer , výškomer , kompas , otáčkomer , ukazovateľ tlaku oleja , teploty oleja , teploty hláv valcov .
Pre zákazníka je pripravený veľký výber doplnkovej avioniky (GPS, odpovedač SSR, Dynon D100,D120, D180, autopilot, TCAS ...), a
tak palubná doska Dynamica môže s prehľadom konkurovať akémukoľvek väčšiemu lietadlu.
Lietadlo môže byť
vybavené záchranným padákovým raketovým systémom . Tento systém je skonštruovaný tak , aby bol schopný zachrániť
lietadlo s posádkou od 90 m výšky letu do rýchlosti 300 km / h
2. Výroba palubnej
dosky
Výrobu palubnej dosky som absolvoval spolu s mojim majstrom na odbornom výcviku v Prievidzi . Všetky palubné dosky
vyrábané v tejto organizácií majú identické rozmery . Vďaka tejto skutočnosti nie je potrebné väčšie množstvo foriem na výrobu .
Keďže látky ktoré sa používajú pri výrobe sú pre ľudský organizmus nebezpečné , tak som dostal rukavice ktoré zamedzili prístup
látky k pokožke . Formu určenú pre palubnú dosku som na začiatok natrel separátorom typu brewax pomocou maliarskeho štetca . Tento
separátor som nechal uschnúť po dobu pár minút . Po uschnutí som ho vyleštil jemným brúsnym papierom so zrnitosťou 220 . Po vysušení
a vyleštení som do formy nastriekal plničový tmel . Tento tmel má šedú farbu a slúži tiež ako základová farba pre palubnú dosku .
Nasledovne som začal nanášať jednotlivé typy sklolaminátových tkanín spolu so zarobenou živicou . Ako prvú tkaninu som použil sklo
laminátovú tkaninu typu 921 110 . Na túto tkaninu som naniesol pomocou maliarskeho valčeka živicu do miest kde som sa valčekom nedostal som
použil klasický štetec . Nasledovne som priložil ďalšiu tkaninu typu 922 140 . Na tieto dve vrstvy som naniesol ďalšie dve vrstvy sklo
laminátovej tkaniny typov 922 125 a 922 140 spolu so živicou . Ako poslednú tkaninu som naniesol tkaninu typu CF 200 je to karbón fiberova
záverečná tkanina . Nespĺňa žiadnu dôležitú úlohu , ide to skôr o estetiku palubnej dosky .
Výroba takejto palubnej dosky trvá
približne 3 hod . Po vytvrdnutí palubnej dosky som palubnú dosku vytiahol z formy . Nasledovne po vytiahnutí palubnej dosky som poodrezával
žiletkovým nožíkom zvyšnú prečnievajúcu tkaninu , a upravil som niektoré nerovnosti brúsnym papierom so zrnitosťou 80 . Podľa
požiadaviek zákazníka ohľadom palubných prístrojov som s pomocou môjho majstra na odbornom výcviku navrhol rozloženie jednotlivých
prístrojov na palubnej doske na počítači v programe Autocad vo formáte A4. Po dokončení návrhu sme tento návrh odoslali danému
zákazníkovi a čakali sme na jeho schválenie . Keď zákazník súhlasí s daným návrhom začne sa s výrobou jednotlivých otvorov do
palubnej dosky . Ak však zákazník nesúhlasí musí sa návrh znova zopakovať , tak aby bol zákazník spokojný . Zákazník súhlasil s mojim
návrhom , a tak som začal s výrobou jednotlivých otvorov pre prístroje pod dohľadom majstra . Jednotlivé otvory pre prístroje som vytvoril
pomocou : vibračnej brúsky , aku vŕtačky s rôznymi veľkosťami vrtákov , pilníkov a brúsneho papiera . Po dokončení zadanej práce som
palubnú dosku jemne prebrúsil a odmastnil . Ďalší krok bol olepiť palubnú dosku zo zadnej strany papierovou paskou , kvôli tomu aby sa pri
striekaní farbou nezašpinila tkanina CF 200 . Striekanie sa uskutočnilo v lakovni . Ako základná farba sa naniesla farba typu Nextel čierna
, na túto farbu sa naniesla vrchná farba tiež typu Nextel , ktorá je perleťová . Farba vrchnej perleťovej farby závisí od zákazníka .
3. Osadenie palubnej dosky prístrojmi
Na avionickej dielni som začal osádzať palubnú
dosku uchytenú v stojane pre ňu určenú leteckými prístrojmi. Podľa výkresu vytvoreného v AutoCade som začal s osádzaním
prístrojovej dosky a to najskôr záklané prístroje : výškomer , rýchlomer , váriometer , zariadenie pre zatvaranie a otváranie podvozku ,
constand speed , zákrutomer , palivomery pre každú nádrž zvlášť , tlaky oleja a paliva a tiež ich teplota . Po osadení základných
prístrojov následovalo zapojenie obrazovkových prístrojov Dynon Avionics . Presné umiestnenie prístrojov pre danú palubnú dosku je
zobrazené v obr.3 v prílohách .
Montáž prístrojov :
Všetky prístroje mi zaobstaral majster a to v sklade danej
organizácie .
Zákrutomer som vybalil s obalu , skontroloval som či nie je poškodený a následobvne som ho vložil zo zadnej
strany palubnej dosky a priskrutkoval som ho dvoma skrutkami M 6 s pomocou krížového skrutkovača .
Palivomery som musel taktiež
vybaliť z obalov . Umiestnil som ich vedľa seba taktiež podľa návrhu v AutoCade . Tieto palivomery som na palubnú dosku montoval tak že som
najskor odskrutkoval s palivomera objimku . Prístroj som do otvotu následovne vložil z prednej strany a priskrutkoval som danú obimku spať
na prístroj . Objimku som naskrutkoval až na doraz .
Ostatné prístroje som namontoval tak že som ich umiestnil do daných otvorov
pre ne určených zo zadnej strany palubnej dosky a následovne som ich priskrutkoval štyrmi skrutkami M 6 .
Montáž obrazovkových
prístrojov :
Po rozbalení obrazovkových displejov som si nachystal osem skrutiek typu M 5 a krížový skrutkovač . po prichystaní
daných vecí som začal s montážou . Montáž musela prebehnúť zodpovedne pretože tieto prístroje sú veľmi drahé a ich poškodenie by
stálo veľa peňazí . Prístroje som si priložil zo zadnej strany palubnej dosky . Skontroloval som presnosť otvorou pre ne určených . Všetko
sedelo ako malo a tak som ich na palubnú dosku priskrutkoval . Každá obrazovka je prichytená štyrmi slrutkami daného rozmeru . Túto prácu
skontroloval moj majster na odbornom výcviku a bol spokojný . Po dokončení osadenia palubných prístrojov následovalo zapájanie elektro
inštalácie ale tú už musel vykonať kvalifikovaný pracovník danej organizácie . Popri zapájaní elektro inštalácie popripájal tiež
vypínače , signalizačné žiarovky , ističe , obrazovku navigácie , rádio a odpovedač .
4.
Osadenie palubnej dosky do lietadla
V organizácií sú dve haly . Jedna slúži avionikom pre zhotovovanie
palubných dosiek a druhá slúži mechanikom na montovanie rôznych častí na lietadlo .
Pri montáži elektronických časti na
palubnú dosku je palubná doska uchytená v stojane pre ňu zodpovedajúcom . Po dokončení osadzovania palubnej dosky prístrojmi na avionickej
dielni sme palubnú dosku odskrutkovali z daného stojanu a zniesli sme ju na montážnu dielňu kde sme ju namontovali do Dynamicu Wt-9 .
Palubná doska je v UL lietadle uchytená troma skrutkami typu M 8 spolu s podložkami a maticou a dvoma silenblokmi na krajoch palubnej dosky .
Po prichytení palubnej dosky skrutkami sme spolu s mojim majstrom na odbornom výcviku zapojili vodiče prichádzajúce z aerometrického
systému ADAHRS do obrazovkových displejov . Tiež sme zapojili koaxiálny vodič s transponderovej antény do transpondéru , taktiež strobo
svetlá a palivomery . Ďalšie vodiče ktoré boli s jednotlivých prístrojov vyvedené cez prednú prepážku smerom k motoru sme s majstrom
pozapájali podľa dokumentácie boli to napr. (pristávacie svetlá , snímače rôznych teplôt od motora , napájanie a ďalšie) . Po
dokončení zapájania sme s majstrom vykonali záverečnú kontrolu činnosti prístrojov a systémov v lietadle . Po našom dokončení
zapojenia a skontrolovania elektro inštalácie našu prácu skontroloval iný technik a podpísal papier o vykonaných činnostiach .
5. Systém ADAHRS
(Air Data/Attitude/Heading reference system )
Je to systém ktorý plní funkciu
: - umelého horizontu
- kompasu
- meranie výšky letu a rýchlosti letu
- snímača vonkajšej teploty
- merača
nebezpečného uhla nábehu
- merača vertikálnej rýchlosti
Daný systém je napájaný z obrazovkových displejov SKY WIEW ktoré
sú umiestnené na palubnej doske , zväčša sa tam nachádzajú dva a sú upevnené šiestimi skrutkami po krajoch . Napájaný je napätím 12
V dvoj žilovým vodičom plus a mínus . Vstupný dynamický tlak a tiež tlak pre kritický uhol nábehu je privádzaný z pitotovej trubice
ktorá je zväčša u Dynamicov umiestnená pod pravým krídlom . Vstupy pre statický tlak sú umiestnené 15 cm za pilotnou kabínov vo výške
dorazu kabíny . Snímač pre meranie vonkajšej teploty vzduchu je umiestnený na pravej nohe podvozku lietadla .
Keďže systém ADAHRS
plní tiež úlohu kompasu je nutné aby bol umiestnený v magneticky neutrálnom mieste , ďaleko od silnoprúdových vodičov a leteckých
komponentov ktoré obsahujú železité materiály . U Dynamika Wt-9 sa systém ADAHRS umiestňuje do zadnej časti lietadla za odkladací priestor
do trupu lietadla a to v horizontálnej polohe . V systéme sa nachádzajú prevodníky ktoré prevedú vstupný signál tlakov na elektrický
a následovne sú privádzané do obrazoviek SKY WIEW , 9 pinovým vodičom pre informovanie pilota o daných podmienkach letu . Schéma systému
je umiestnená v prílohách .
5. Bezpečnosť pri práci
V deň nástupu na prax na danom letisku som bol
poučený o BOZP na pracovisku . Poučenie o BOZP trvalo asi 3 hod . Po dokončení poučenia o BOZP som podpísal papiere o absolvovaní . Bol
som oboznámený čo na danom pracovisku smiem vykonávať sám a čo pod dohladom majstra . Bol som tiež poučený aby som sa na pracovisku
správal zodpovedne počúval mne prideleného majstra aby nedošlo k zbytočnému úrazu , poškodeniu lietadla . Toto poučenie zabezpečila daná
organizácia v ktorej som absolvoval prax .
6. Ekológia
Keďže sa pri tejto práci vyprodukuje mnoho
odpadu ktorý by mohol spôsobiť ekologické problémy je nutné aby organizácia zabezpečila bezpečné odstránenie týchto odpadov . Práve pre
tieto ekologické dopady organizácia zaviedla triedenie týchto odpadov . Na pracovisku sú k dispozícií rozličné zberné nádoby pre
jednotlivé druhy odpadu . Po naplnení týchto zberných nádob organizácia zabezpečí bezpečné odstránenie týchto odpadov . Organizácia
má zmluvu s určitou firmou ktorá sa venuje tomuto bezpečnému odstráneniu prírode neprospešných látok .
7.Záver
Mojou maturitnou prácou bola výroba a osadenie palubnej dosky . Danú prácu som vykonával podľa pokynov mojho majstra na
odbornom výcviku a tiež pomocou dokumentácie k nej prislúchajúcej . Táto práca ma bavila , neboli s ňou žiadne komplikácie , prebehla
bez najmenších problémov najma kvoli tomu že som k danej práci pristupoval so zodpovednosťou . Výsledkom mojej práce bolo zhotovenie
palubnej dosky ktorú sme umiestnili do llietadla Dynamic Wt-9 .
8. Zoznam použitej literatúry
Webová
stránka : http://dynonavionics.com/downloads/Install_Guides/SkyView_System_Installation_Guide-Rev_K_Software_v3.3.pdf
Technická dokumentácia
poskytnutá majstrom
Fotografie poskytnuté organizáciou
Zones.sk – Zóny pre každého študenta