Hra a teória hier
Autor: anika
Typ práce: Referát
Typ práce: Referát
Dátum: 19.05.2013
Jazyk:
Jazyk:
Rozsah: 552 slov
Počet zobrazení: 8 517
Počet zobrazení: 8 517
Tlačení: 474
Uložení: 532
Uložení: 532
HRA
- Individuálna/kolektívna činnosť, ktorá sa vykonáva pre vlastné potešenie.
ZNAKY : 1- Samoúčelnosť 2- Spontánnosť
3- Dochádza k nej zo slobodného rozhodnutia – z vnútornej potreby
4- Silné citové zainteresovanie= príjemné 5- Fantázia
6- Už od detstva a potreba neprestáva ani v dospelosti
TEÓRIE HRY
Teória nadbytku energie – spotrebuje sa nahromadená energia
Teória relaxácie – uvoľnenie, aktívny oddych, regenerácia síl
Teória prípravného cvičenia – to, čo budú potrebovať v živote =tematické hry=(hra na rodinu, lekárov... )
Teória atavizmu – hry, ktorými si prešlo ľudstvo v historickom vývoji (zbojníci, bojové hry...)
Teória náhradnej funkcie – hra je náhrada vážnej činnosti = realizácia seba samého
Teória funkčnej príjemnosti – motívom hry je príjemnosť
HRA je detské učenie a „práca“ – spoločenské skúsenosti, vzory...
- Prežívať spoločenské situácie, poznávať vzťahy, osvojovať si slovný systém
DRUHY HIER
1. Manipulačné - narábanie s predmetmi (lyžička = jedenie ; kladivo = zatĺkanie... )
- motorika rúk a celého tela + rozumový vývin dieťaťa
2. Pohybové – lezenie, bicykel, prevážanie kociek... = motorika, pravidlá, disciplína,
smelosť
3. Tematické = rolové – hra na školu, lekára -> tvorivé hry (bábika = dieťa;
stolička = auto) – už v 2.roku života
4. Konštruktívne hry - výsledkom je výtvor (stavba zo stavebnice)
uplatňuje sa: fantázia, pozornosť, vytrvalosť, systematickosť, schopnosť prekonávať prekážky, realizovať cieľ, tešiť sa z výsledku, kriticky hodnotiť
5. Didaktické hry – nie sú výsledkom voľnej tvorivosti detí, ale spracúvajú ich vychovávatelia -> výchovno-vzdelávacie ciele majú na zreteli – cvičia si pamäť, spoločenské pravidlá
Napr . : obrázkové hry, pexesá, skrývačky, naháňačky, pomenovanie predmetov
Tvorivá činnosť= naučené aj vrodené formy činnosti =ak sa akýkoľvek nerieši na základe skúseností, ale novým, doteraz nepoužívaným spôsobom =ak je výsledkom nový, originálny výtvor
Tvorivá činnosť si vyžaduje -> všeobecné (rozumové) a špeciálne schopnosti, tvorivosť , fantáziu, vytrvalosť, energickosť, hlboké filozofické/ duchovné cítenie, citlivosť
1. Subjektívna tvorivosť = ak jednotlivec vyrobí produkt len pre seba
2. Objektívna tvorivosť = služba budúcim generáciám /spoločnosti = vynález, vedecký výskum, umelecké diela...
Fázy tvorivej činnosti :
· Prípravné obdobie : fáza štúdia, zbieranie vedomostí
· Inkubácia : dozrievanie tvorivého problému
· Inšpirácia : jasnosť, plodnosť nápadov, predstáv, riešenie problému
· Tvorby : realizácia tvorivej činnosti (Darwin písal Pôvod druhov pol roka, no prípravné obdobie trvalo 21 rokov / Mozart zložil predohru Don Juan za 1 noc)
Faktory tvorivej činnosti :
a) Fluencia - schopnosť pohotovo, ľahko, v určenom čase utvoriť čo najviac psychologických produktov
- 1. Slovná : tvoriť slová (napísať za 1 min čo najviac slov začínajúcich na KA a ktoré sa s nimi rýmujú)
- 2. Figurálna : obrazce (za 1min nakresliť čo najviac vecí podobajúcich sa na polkruh)
- 3. Číselná : pohotovo tvoriť čísla (1 min na tvorenie príkladov, aby bol súčet 7)
- 4. Asociačná : (za 1min čo najviac synoným)
- 5. Expresívna : vyjadrovacia (N. .D. .j.. V -> Náš dom je vysoký)
- 6. Ideačná: nápady na danú tému (čo by sa stalo, keby ľudia nemuseli spať, jesť ?)
b) Flexibilita - pružne vytvárať riešenia problémov
c) Originalita -jedinečné produkty (názvy poviedok /dôsledky – čo by sa stalo, keby človek vedel prechádzať cez stenu?)
d) Senzitivita - schopnosť všimnúť si problémy tam, kde ich iní nevidia
e) Tvorivá osobnosť -nadprirodzená intelektuálna aktivita, odvaha a potreba prekračovať pravidlá, zdravé sebavedomie, samostatnosť, viera v úspech, túžba poznávať, tvorivé myslenie...
Význam tvorivej činnosti : - osobnostný a spoločenský, urýchľuje vedecko– technický , umelecký, spoločenský pokrok
- zlepšenie života, rozvoj osobnosti, radosť a uspokojenie
- Individuálna/kolektívna činnosť, ktorá sa vykonáva pre vlastné potešenie.
ZNAKY : 1- Samoúčelnosť 2- Spontánnosť
3- Dochádza k nej zo slobodného rozhodnutia – z vnútornej potreby
4- Silné citové zainteresovanie= príjemné 5- Fantázia
6- Už od detstva a potreba neprestáva ani v dospelosti
TEÓRIE HRY
Teória nadbytku energie – spotrebuje sa nahromadená energia
Teória relaxácie – uvoľnenie, aktívny oddych, regenerácia síl
Teória prípravného cvičenia – to, čo budú potrebovať v živote =tematické hry=(hra na rodinu, lekárov... )
Teória atavizmu – hry, ktorými si prešlo ľudstvo v historickom vývoji (zbojníci, bojové hry...)
Teória náhradnej funkcie – hra je náhrada vážnej činnosti = realizácia seba samého
Teória funkčnej príjemnosti – motívom hry je príjemnosť
HRA je detské učenie a „práca“ – spoločenské skúsenosti, vzory...
- Prežívať spoločenské situácie, poznávať vzťahy, osvojovať si slovný systém
DRUHY HIER
1. Manipulačné - narábanie s predmetmi (lyžička = jedenie ; kladivo = zatĺkanie... )
- motorika rúk a celého tela + rozumový vývin dieťaťa
2. Pohybové – lezenie, bicykel, prevážanie kociek... = motorika, pravidlá, disciplína,
smelosť
3. Tematické = rolové – hra na školu, lekára -> tvorivé hry (bábika = dieťa;
stolička = auto) – už v 2.roku života
4. Konštruktívne hry - výsledkom je výtvor (stavba zo stavebnice)
uplatňuje sa: fantázia, pozornosť, vytrvalosť, systematickosť, schopnosť prekonávať prekážky, realizovať cieľ, tešiť sa z výsledku, kriticky hodnotiť
5. Didaktické hry – nie sú výsledkom voľnej tvorivosti detí, ale spracúvajú ich vychovávatelia -> výchovno-vzdelávacie ciele majú na zreteli – cvičia si pamäť, spoločenské pravidlá
Napr . : obrázkové hry, pexesá, skrývačky, naháňačky, pomenovanie predmetov
Tvorivá činnosť= naučené aj vrodené formy činnosti =ak sa akýkoľvek nerieši na základe skúseností, ale novým, doteraz nepoužívaným spôsobom =ak je výsledkom nový, originálny výtvor
1. Subjektívna tvorivosť = ak jednotlivec vyrobí produkt len pre seba
2. Objektívna tvorivosť = služba budúcim generáciám /spoločnosti = vynález, vedecký výskum, umelecké diela...
Fázy tvorivej činnosti :
· Prípravné obdobie : fáza štúdia, zbieranie vedomostí
· Inkubácia : dozrievanie tvorivého problému
· Inšpirácia : jasnosť, plodnosť nápadov, predstáv, riešenie problému
· Tvorby : realizácia tvorivej činnosti (Darwin písal Pôvod druhov pol roka, no prípravné obdobie trvalo 21 rokov / Mozart zložil predohru Don Juan za 1 noc)
Faktory tvorivej činnosti :
a) Fluencia - schopnosť pohotovo, ľahko, v určenom čase utvoriť čo najviac psychologických produktov
- 1. Slovná : tvoriť slová (napísať za 1 min čo najviac slov začínajúcich na KA a ktoré sa s nimi rýmujú)
- 2. Figurálna : obrazce (za 1min nakresliť čo najviac vecí podobajúcich sa na polkruh)
- 3. Číselná : pohotovo tvoriť čísla (1 min na tvorenie príkladov, aby bol súčet 7)
- 4. Asociačná : (za 1min čo najviac synoným)
- 5. Expresívna : vyjadrovacia (N. .D. .j.. V -> Náš dom je vysoký)
- 6. Ideačná: nápady na danú tému (čo by sa stalo, keby ľudia nemuseli spať, jesť ?)
b) Flexibilita - pružne vytvárať riešenia problémov
c) Originalita -jedinečné produkty (názvy poviedok /dôsledky – čo by sa stalo, keby človek vedel prechádzať cez stenu?)
d) Senzitivita - schopnosť všimnúť si problémy tam, kde ich iní nevidia
e) Tvorivá osobnosť -nadprirodzená intelektuálna aktivita, odvaha a potreba prekračovať pravidlá, zdravé sebavedomie, samostatnosť, viera v úspech, túžba poznávať, tvorivé myslenie...
Význam tvorivej činnosti : - osobnostný a spoločenský, urýchľuje vedecko– technický , umelecký, spoločenský pokrok
- zlepšenie života, rozvoj osobnosti, radosť a uspokojenie
Kľúčové slová
Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:
#hry na rozvoj socializácie #rolova hra #hry na osobnostný a sociálny rozvoj #didaktická hra #hra #význam hry a práce v živote dieťaťa #didaktické hry #hry #psychológia manažmentu #Pohybové hry - na rozvoj vytrvalosti #tvorivost #rolova hra deti #konštruktívne hry #didaktické hry pre ŠKD #referat rozvoj pohybovych schopnosti deti #teoria hier #didaktická hra tema kniha #psychológia hra #darwin #tvorivosť človekaMaturitné témy zo psychológie
Ďalšie práce z rovnakej sady | Rozsah | |
---|---|---|
Výkonové vlastnosti osobnosti | 435 slov | |
Psychológia – veda o človeku a jeho psychike | 566 slov | |
Rodina – primárna, malá skupina | 374 slov | |
Biologická determinácia – nervová sústava a dedičnosť | 1 198 slov | |
Sociálna determinácia – prostredie | 1 506 slov | |
Vývin psychiky | 464 slov | |
Socializácia | 375 slov | |
Učenie | 329 slov | |
Osobnosť, psychika a psychológia | 573 slov | |
Psychologické smery | 2 547 slov | |
Fyziologické potreby (jesť, piť, spať, sex, vyprázdňovať) | 604 slov | |
Inteligencia, poruchy intelektu | 484 slov | |
Sociálne skupiny | 459 slov | |
Osobnosť a jeho vlastnosti | 634 slov | |
Emócie | 340 slov | |
Hra a teória hier | 552 slov | |
Mladší, stredný a starší školský vek | 1 634 slov | |
Psychické zdravie a stres | 396 slov | |
Praktické využitie psychologických poznatkov | 453 slov | |
Psychické procesy | 539 slov | |
Základy sociálnej psychológie | 750 slov | |
Vývinová psychológia | 362 slov | |
Správanie človeka v záťažových a konfliktových situáciách | 518 slov |
Vygenerované za 0.025 s.