Maliarstvo vrcholnej renesancie
Typ práce: Referát
Jazyk:
Počet zobrazení: 3 772
Uložení: 354
Maliarstvo vrcholnej renesancie
Je založené na výdobytkoch rannej renesancie. Umelci sa zameriavajú na anatomickú stránku zachytenie objemu a priestoru, zychitenie emocionálnej stránky, venujú sa psychologickej stránke človeka. Realizujú sa prvé pitvy, na ktorých sa skúmajú nielen vonkajšie ale aj vnútorné strany.
Sfumato – maliarska technika
Sfumato je maliarska technika, pri ktorej maliar prekrýva priesvitné vrstvy farby, aby vytvoril jemný priestorový dojem hĺbky, objemu a tvaru. Pri miešaní farebných tónov postupuje tak jemne, že medzi jednotlivými farebnými odtieňmi nie sú viditeľné žiadne prechody. Celý obraz tak pôsobí dojmom jemného, akoby dymového, oparu, v ktorom sa strácajú ostré kontúry aj hranice vrhnutých tieňov.
Táto technika znižuje kontrast, zmierňuje najjasnejšie miesta (odlesky) a zvýrazňuje najtemnejšie tiene. Sfumato sa používalo aj ako štýlový prvok – s cieľom zjemniť rysy jemnej (najmä ženskej) tváre, rúk a zvyšku tela, alebo vytvoriť špecifickú, iluzórnu atmosféru, aj za cenu odklonu od realizmu.
Leonardo da Vinci
Bol Homo univerzalis, venuje sa takmer všetkým oblastiam umenia a vedy. Jeho maliarska tvorba je podložené dôkladnými teoretickými štúdiami. Okrem anatómioe sa veonoval mechanike, optike, prírodným vedám, psychológii a filozofii.
Zanechal mnostvo spisov a maliarskych náčrtov, z ktorých čerpali umelci v nasledujúcich obdobiach. Narodil sa vo Florencii, istý čas pôsobil v Miláne a Ríme, koniec života strávil na dvore francúzskeho kráľa. Základom jeho kompozície je trojuholník a vytvára vlastný ideál v umení, v ktorom sa spája krása, elegancia, proporčnosť a súmernosť. Spracováva široký okruh námetov svetské, náboženské, mytologické, alegorické a venuje sa aj portrétovaniu. Ako maliar mal mnoho nasledovníkov a jeho dielo bolo často kopírované. Pred prípravou všetkých jeho diel boli dôkladné štúdie anatómie, mimiky a gesta človeka.
Kristov krst – je to prvý doklad jeho tvorby, namaloval tu len časť tváre aniela, ktorá sa vyznačuje jemnejšími črtami. (je to dielo Andrea del Verochia)
Zvestovanie – ide o klasický náboženský výjav, celý výjav umiestňuje do renesančného prostredia, využíva tu lineárnu perspektívu
Madona s klincom – využíva tu typické prvky, narába so sfumatom a madonu zobrazil ako vznešenú aristokratku. Priestor je vyjadrený pomocou otvorených okien v pozadí, v ktorých zobrazil krajinu.
Madona Benois
Klananie sa troch kráľov
Sv. Hieroným
Madona v skalách
Sv. Anna Samotretia
Posledná večera – freska zachovaná v kláštore Santa Maria della Grazie v Miláne. Veľmi rýchlo podľahla vplyvu času pretože Leonardo tu použil experiment počas maľovania. Ide o mnoho figurálnu kompozíciu, v ktorej sa snažil vyjadriť moment kedy je človek schopný zradiť. Celý výjav sa odohráva v renesančnom interiéry. Ústrednou postavou je Ježiš
Dáma s hranostajom – upriamil sa na zobrazovanú postavu, ktorej aristokratický výraz nenarušil krajinárskym pozadím.
Mona Lisa – v minulosti sa volal tenot obraz La Gioconda , využil tu sfumato. Využíva krajinársky motív, záhadný úsmev,
Léda – mytologický motív
Autoportrét
Vitruvian man – dokonalé spojenie zeme a vesmíru, štvorec je zem a kruh je vesmír.
Dáma z Lichtenštajnska – Ginerva Bencci
Raffael Santi
Pôsobil aj ako architekt, pochádza z Urbina, neskôr pôsobil vo Florencií. Najväčšiu časť svojho života strávil v Ríme v službách pápeža. Využíva čisté trojuholníkové kompozície a jeho tvorba je podložená dôkladnými štúdiami. Jeho typickým znakom je použite čistej, jasnej farebnosti. Venuje sa olejomaľbe a nástennému maliarstvu. V olejomaľbe sa venuje najmä náboženskej tematike a portrétu. Bol jedným z najobľúbenejších portrétistov. V portréte kladie dôraz na realizmus a fyziologickú podobu portrétovaného ale aj duševnú stránku.
Portrét Agnola Doniho – florentský obchodník
Portrát Baltasara Castiglioneho – obchodník
Náboženské motívy :
Madona veľkovojvodu – elegancia, vznešenosť
Krásna záhradníčka – výjav Panny Márie s Ježišom a Jánom Krstiteľom
Sixtínska madona – dielo namaľované pre pápeža Sixta IV., tipický rafaelový anjelici.
Mytologické motívy :
Tri grácie – vyniká jednoduchosťou kompozície, čistou farebnosťou a modeláciou
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
Maliarstvo | Referát | 386 slov | |
Gotické maliarstvo | Referát | 1 680 slov | |
Gotické sochárstvo a maliarstvo | Referát | 281 slov |
Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:
#figurálna kompozícia #elegancia #renesancia umenie #renesancia maliarstvo #renesancia dejiny vytvarnej kultury #leonardo da vinci #renesančné umenie #renesancia v maliarstve