Stredovek
Autor: sp-prace (16)
Typ práce: Referát
Typ práce: Referát
Dátum: 11.05.2013
Jazyk:
Jazyk:
Rozsah: 413 slov
Počet zobrazení: 8 054
Počet zobrazení: 8 054
Tlačení: 616
Uložení: 659
Uložení: 659
Stredovek
STAROKRESŤANSKÉ UMENIE
- zhoršujúce sa pomery chudobných vrstiev bohatého Ríma prinútili ľudí hľadať duševnú útechu v učení, ktoré im dávalo nádej, že posmrtný život je iný, v protiklade so súčasným spoločenským zriadením
- u ubiedeného ľudu nachádzalo odozvu hlásanie ľudskej rovnosti, zavrhovanie bohatstva a dosiahnutie večnej blaženosti po smrti
- vznik kresťanstva - týmto novým učením bolo kresťanstvo, ktoré hlásalo vieru v posmrtný život a v jediného boha, stvoriteľa a pána vesmíru.
- kresťanstvo bolo významným činiteľom vnútorných pomerov ako odporca, ktorý tvorivo zasiahol do života celej stredomorskej oblasti.
- v snahe dosiahnuť jednotu ríše, vrátane náboženstva, po rokoch prenasledovania kresťanov, cisár Konštantín vyhlásil v roku 313 Milánsky edikt- kresťanstvo bolo uznané za štátne náboženstvo a začalo sa prenasledovanie pohanov.
- kresťanov predošlé umenie pohoršovalo, preto spočiatku úplne odmietli umenie, tvrdili, že k náboženstvu nepatrí, neskôr zistili, že umenie veľmi vplýva na človeka a začali to využívať.
Maliarstvo
- katakomby boli rímske podzemné hrobky a pohrebiská, kde sa spočiatku tajne stretávali a vykonávali svoje obrady,tu sa zachovali prvé prejavy tohto umenia, najviac sa tu uplatnilo maliarstvo na výzdobu chodieb a výklenkov pre mŕtvych (obr. 64)
- kresby a maľby mali skrytý symbolický význam, napr. páv- nesmrteľnosť, kotva- nádej, holubica -duša, Krista zobrazovali ako dobrého pastiera
- námety čerpali zo Starého i Nového zákona
- znázorňované postavy boli strnulé, vážne, zahalené, dôstojné, velebné
- figurálne komponenty boli zvládané schematicky- plošne, nemali prirodzenú skladbu tela, tak ako v antike
- sklenená mozaika (obr. 65) - tvorila výzdobu stien chrámov, témou boli scény zo Starého i Nového zákona
- mozaiky tvorili organickú súčasť chrámových stavieb, ktoré mali vysokú umeleckú hodnotu
- knižná maľba nadobudla osobitný význam, viaže sa s ňou vznik ručne písaných listových kníh- kódexov (dovtedy sa písalo len na papyrus alebo pergamen)
- ilustrácie boli miniatúry so skutočnými obrazmi
Architektúra
- po zrovnoprávnení kresťanstva vznikla potreba nanovo mäsovo šíriť nové náboženstvo a budovať vhodné priestory na kultové obrady
- staviteľstvo sa sústredilo na výstavbu kresťanských chrámov podľa vzoru bazilík (v Ríme boli verejnými budovami, v mieste kde predtým bol sudca, cisár, sa teraz staval oltár)
- najväčšia bola päťloďová bazilika sv. Petra v Ríme, postavená nad jeho hrobom. Starokresťanský chrám sv. Petra dnes neexistuje, ale na jeho mieste stojí renesančný, dokončený v baroku
- baptistérium (obr. 66) boli centrálne stavby určené na obrady, krsty a pohreby, najvýznamnejšia a najzložitejšia je San Vitale v Ravenne (obr. 67)
- budovali aj dómy - kostoly, veže - zvonice
Sochárstvo
- Obmedzovali sa na tvorbu reliéfnej výzdoby stien sarkofágov (obr. 68) , kamenné náhrobky vyjadrovali symbolické deje, predstavy a náboženské pojmy
- vo figurálnej sochárskej tvorbe sa popierala telesnosť, krása ľudského tela sa potláčala
STAROKRESŤANSKÉ UMENIE
- zhoršujúce sa pomery chudobných vrstiev bohatého Ríma prinútili ľudí hľadať duševnú útechu v učení, ktoré im dávalo nádej, že posmrtný život je iný, v protiklade so súčasným spoločenským zriadením
- u ubiedeného ľudu nachádzalo odozvu hlásanie ľudskej rovnosti, zavrhovanie bohatstva a dosiahnutie večnej blaženosti po smrti
- vznik kresťanstva - týmto novým učením bolo kresťanstvo, ktoré hlásalo vieru v posmrtný život a v jediného boha, stvoriteľa a pána vesmíru.
- kresťanstvo bolo významným činiteľom vnútorných pomerov ako odporca, ktorý tvorivo zasiahol do života celej stredomorskej oblasti.
- v snahe dosiahnuť jednotu ríše, vrátane náboženstva, po rokoch prenasledovania kresťanov, cisár Konštantín vyhlásil v roku 313 Milánsky edikt- kresťanstvo bolo uznané za štátne náboženstvo a začalo sa prenasledovanie pohanov.
- kresťanov predošlé umenie pohoršovalo, preto spočiatku úplne odmietli umenie, tvrdili, že k náboženstvu nepatrí, neskôr zistili, že umenie veľmi vplýva na človeka a začali to využívať.
- katakomby boli rímske podzemné hrobky a pohrebiská, kde sa spočiatku tajne stretávali a vykonávali svoje obrady,tu sa zachovali prvé prejavy tohto umenia, najviac sa tu uplatnilo maliarstvo na výzdobu chodieb a výklenkov pre mŕtvych (obr. 64)
- kresby a maľby mali skrytý symbolický význam, napr. páv- nesmrteľnosť, kotva- nádej, holubica -duša, Krista zobrazovali ako dobrého pastiera
- námety čerpali zo Starého i Nového zákona
- znázorňované postavy boli strnulé, vážne, zahalené, dôstojné, velebné
- figurálne komponenty boli zvládané schematicky- plošne, nemali prirodzenú skladbu tela, tak ako v antike
- sklenená mozaika (obr. 65) - tvorila výzdobu stien chrámov, témou boli scény zo Starého i Nového zákona
- mozaiky tvorili organickú súčasť chrámových stavieb, ktoré mali vysokú umeleckú hodnotu
- knižná maľba nadobudla osobitný význam, viaže sa s ňou vznik ručne písaných listových kníh- kódexov (dovtedy sa písalo len na papyrus alebo pergamen)
- ilustrácie boli miniatúry so skutočnými obrazmi
Architektúra
- po zrovnoprávnení kresťanstva vznikla potreba nanovo mäsovo šíriť nové náboženstvo a budovať vhodné priestory na kultové obrady
- staviteľstvo sa sústredilo na výstavbu kresťanských chrámov podľa vzoru bazilík (v Ríme boli verejnými budovami, v mieste kde predtým bol sudca, cisár, sa teraz staval oltár)
- najväčšia bola päťloďová bazilika sv. Petra v Ríme, postavená nad jeho hrobom. Starokresťanský chrám sv. Petra dnes neexistuje, ale na jeho mieste stojí renesančný, dokončený v baroku
- baptistérium (obr. 66) boli centrálne stavby určené na obrady, krsty a pohreby, najvýznamnejšia a najzložitejšia je San Vitale v Ravenne (obr. 67)
- budovali aj dómy - kostoly, veže - zvonice
Sochárstvo
- Obmedzovali sa na tvorbu reliéfnej výzdoby stien sarkofágov (obr. 68) , kamenné náhrobky vyjadrovali symbolické deje, predstavy a náboženské pojmy
- vo figurálnej sochárskej tvorbe sa popierala telesnosť, krása ľudského tela sa potláčala
Kľúčové slová
Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:
#Stredovek #stredovek umenie #starokresťanské umenie #náboženstvo a umenie #stredoveke umenie #stredoveke vytvarne umenie #kresťanské umenie #Starokresťanská architektúra #referat na temu krasa ludskeho tela #starovek rimske umenie #staroveke umenie #stredovek -vidiek #umenie #Starovek Umenie #prezentacia o starovek na slovensku #rímske staviteľstvo v staroveku #bazilika san vitale #umenie v živote človeka hudba tanec a spev #kresťanstvo v starovekom rime #umenie starovekého grécka feidiasMaturitné témy z umenia
Ďalšie práce z rovnakej sady | Rozsah | |
---|---|---|
Cieľ, predmet, obsah a formy umenia | 1 986 slov | |
Avantgardy 20. storočia | 5 415 slov | |
Starovek | 1 902 slov | |
Moderné umenie | 2 283 slov | |
Novovek | 3 393 slov | |
Stredovek | 413 slov | |
Barok | 3 971 slov | |
Byzantské umenie | 594 slov | |
Ziqqurat | 547 slov | |
Moderná architektúra | 2 281 slov | |
Romantizmus | 1 693 slov | |
Grécke umenie a jeho vývojové obdobia | 1 260 slov | |
Realizmus | 442 slov | |
Rokoko | 330 slov | |
Slovenské umenie 20. storočia | 1 770 slov | |
Staroruské umenie | 402 slov | |
Impresionizmus | 3 235 slov | |
Rímske umenie | 1 050 slov | |
Románske umenie | 1 500 slov | |
Filmové umenie | 1 427 slov | |
Gotický sloh | 2 336 slov | |
Secesia | 2 836 slov | |
Populárna hudba | 1 641 slov | |
Bratislava - architektúra | 2 433 slov | |
Slovenské umenie 19. storočia | 542 slov | |
Módnosť, modernosť, vkus, gýč | 690 slov | |
Dizajn | 1 007 slov | |
Pravek | 936 slov |
Vygenerované za 0.027 s.