Filmové umenie

Spoločenské vedy » Umenie

Autor: sp-prace (16)
Typ práce: Referát
Dátum: 11.05.2013
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 1 427 slov
Počet zobrazení: 9 827
Tlačení: 557
Uložení: 571

Filmové umenie

– Objavenie kinematografie a prvé verejné premietanie r.1895 v parížskom Grand Café, bratmi Lumierovcami (Louis a Auguste), znamenalo zrod nového umenia – Spojili premietač s kamerou. 1. film Vlak prichádzajúci na stanicu
– Vznik filmu  súvisel s  ľudskou potrebou zaznamenať pohyb. Film odráža a spoluvytvára skutočnosť. Nesie v sebe syntetizujúce prvky klasických umení – výtvarné umenie, divadlo, hudba, literatúra... Film je kolektívnym umením.

Druhy filmov na základe použitých metód:

1.) Hraný film
– Charakteristický znak – umelecká štylizácia deja hercami
– Námet – literárna predloha, realita, predstavy
– Žánrové delenie – tragédia, dráma, komédia
– Tematické delenie – vojnový, historický, psychologický, sociálny, kriminálny, dobrodružný, životopisný,...

2.) Dokumentárny film 
– Charakteristický znak – verná reprodukcia skutočnosti
– Typy:
a)  reportážny – sníma sa bez prípravy v bezprostrednej realite
b)  upravený – s predchádzajúcou prípravou, zostrihaný

3.) Animovaný film
– Charakteristický znak – pohyb sa netvorí pred kamerou, vytvára sa ilúzia pohybu, prevláda výtvarná stránka
– Typy:
a)  kreslený
b)  bábkový 

Výrazové prostriedky filmu:
– Scenár (písomná forma predstavy o filme)
– Kamera (kameraman je autorom obrazu a zodpovedá za fotograficko – výtvarnú stránku filmu)
– Reč
– Obraz
– Kamera
– Strih

– Striedanie veľkosti záberu: 
1.  veľký celok (napr. pohľad na krajinu)
2.  celok (jazero v nej) .
3.  polocelok (čln)
4.  americký plán (veslujúci človek)
5.  polodetail (pohyb celých rúk pri veslovaní)
6.  veľký detail (záber na prsty)

– Najznámejšie festivaly : Benátky, Cannes, Karlove Vary, Locarno, Moskva, San Sebastian, U.S.A

Začiatky filmu
– začiatkom 20. storočia vznikajú  kiná s príťažlivými názvami a reklamami

Edison
– už rok pred Lumierovcami objavil kinematograf s premietaním pre jedného diváka
– film Kýchanie Freda Otta (trval 2 minúty)

G. Mélies
– pokračovateľ Lumierovcov
– vnáša do filmu filmové triky – film Cesta na mesiac

Nemý film (20te roky)

– Hlavným výrazovým prostriedkom sa stal pohyb, detaily tváre a očí, herec nemého filmu bol majstrom mimického a gestického vyjadrenia
– súčasťou premietania bol hudobný doprovod (hra na klavír a gramofón)
– nemecký expresionistický film bol založený na práci so svetlom, ktorým dosahovali dejové napätie

D. W. Griffith
– americký filmový režisér
– dal základy svetovej kinematografií, je objaviteľ detailu, osvetlenia, uhla záberu a paralelnej montáže
– vytvoril tým hercov (napr. Mary Pickfordová)
Intolerancia – ide o štyri príbehy z ľudských dejín o neznášanlivosti

Mack Sennett 
– americký filmový režisér a herec 
– priekopník filmovej grotesky, zakladateľ komediálneho hereckého súboru, v ktorom začínal aj Ch. Chaplin

Charlie Chaplin
– americký herec, režisér a scenárista
Laurel a Hardi, Diktátor (paródia na Hitlera)

Sergej Ejzenštejn 
– priekopník ruského nemého filmu 
– inšpiroval sa D. W. Griffithom 
Krížnik Potemkin (strihová virtuozita na umocnenie deja)

Vsevolod Pudovkin
– pokračovateľ Ejzenštejna, predstaviteľ tzv. psychologického prúdu
– objaviteľ vertikálnej montáže (vytvoril tak nové emocionálne podnety pri vnímaní deja)
Matka (predloha M. Gorkij)

Louis Bunuel
– španielsky režisér, stúpenec surrealizmu 
– spolupracoval so S. Dalím na filme Andalúzsky pes
– po 1. sv. vojne sa stáva pojmom vo svete filmu Hollywood

Zvukový film (30te roky) 
– vynález zvuku mení charakter filmov, dialóg sa stal hlavným nositeľom deja 
– prvý zvukový film Jazzový spevák bol premietaný v r.1929
Farebný film (40te roky)
– farba prináša nové možnosti experimentovania s filmovým obrazom, zvyšujú sa tvorivé možnosti

Širokouhlý farebný film (50te roky)
– centrum filmu bola Amerika, Hollywood
– westem – Veľká vlaková lúpež (režisér Edwin Porter)
– komédia – Niekto to rád horúce (hl. úloha Marilyn Monroe)
– muzikál – Melódia z Brodway
– horor – Vtáci (režisér A. Hitchcock)
– animačný film – W. Disney
– akčné a scifi filmy

Taliansky Filmový neorealizmus 
1. etapa
– nová kapitola vo filmových dejinách, vzniká po 2. svetovej vojne
– hľadal sa nový ideál  = prostý človek bez ideologických predpojatostí zachytený v svojom autentickom prostredí
– vo filmoch hrajú neoherci, opúšťajú sa filmové ateliéry, točí sa priamo v skutočnom prostredí
– inšpirácia z francúzskej kinematografie (M. Carné, J. Renoir) 

Roberto Rosselini (taliansky režisér)
Rím, otvorené mesto – dokumentárny film rozšírený o hrané prvky

Cezare Zavattini (taliansky scenárista)
– všíma si vydedencov, tulákov a ľudí mimo veľkého mesta
– známy je scenár k filmu Zlodeji bicyklov 

Victorio de Sica (taliansky herec a režisér) 
– točil filmy ostro sociálne zamerané a žalujúce nerovnosť, filmy s vojnovou tematikou
– réžia filmov Zlodeji bicyklov, Horalka

2. etapa 
– vzrastá vyznám osobnosti režiséra

Federico  Fellini (taliansky scenárista a režisér)
– uplatňuje fantáziu a sny (na jeho tvorbu nadviazal J Jakubisko )
– za celoživotné dielo získal Oscara
Cabirine noci, Rím

Česká kinematografia
Milan Frič
– filmy s Voskovcom a Verichom, Dobrý vojak Švejk (podľa Haškovej literárnej predlohy), Barón Prášil, Cisárov pekár, pekařúv cisár (hl. postava Werich), Jánošík (hl. postava P. Bielik)

Miloš Forman 
– v začiatkoch používal neohercov – Lásky jednej plavovlásky
– v r. 1968 emigroval do U.S.A.
– filmy – Prelet nad kukučím hniezdom (Oscar), Raqtime
– muzikál – Vlasy  (začiatky hippies obdobia)
  .
RichmanStarci na chmelu  (1.český filmový muzikál)
Jirí MenzlOstro sledované vlaky (Oscar), pečiatka na holom zadku (vo svetovej kinematografii bolo po prvýkrát odhalené pozadie)
Jan SverákKolja (Oscar)
Petr ZelenkaKnoflikári
Vladimír MichálekJe treba zabiť Sekala

Slovenská kinematografia
– už rok po prvom parížskom premietaní sa v r. 1896 konalo v dnešnom hotely Carlton prvé premietanie dvoch krátkych filmov, r.1905 otvorili v Bratislave prvé stále kino 
– r.1921 bratia SiakeľovciJánošík (prvý hrany slovensky film, koprodukcia americko – slovenská spolupráca)

Jánošík
– V novembri 1920 skupina americ­kých Slovákov založila v Chicagu účastinnú spoločnosť Tatra Film Corporation. Spoločnosť plánovala nakrúcať drámy, veselohry, cestopisy a historické deje. Realizovala však iba nemý film Jánošík a potom zanikla. Tento prvý slovenský celovečerný hraný nemý film nakrútili bratia Siakeľovci. Film sa nakrúcal podľa scenára Jozefa Ž. Marušiaka, ktorý vychádzal z romá­nu amerického Slováka Gustáva M. Pestovského Jánošík, kapitán horských chlapcov, jeho búrlivý život a hrozná smrť.
– Základnou líniou filmu je príbeh Já­nošíka ako bojovníka proti feudálnemu a národnému bezpráviu. Jánošík sa pomstí za smrť svojho otca a súčasne ochraňuje poddaných pred feudálnou svojvôľou. Páni sú maďarskej národnos­ti, poddaní Slováci. Hoci bol film situo­vaný do minulosti, jeho autori komento­vali aj nedávnu históriu, reagovali na skúsenosti, ktorými sami museli prechá­dzať na sklonku rakúsko-uhorskej mo­narchie. Príbeh rámcuje bačovo rozprá­vanie Jánošíkovej legendy mestským tu­ristom.
– Spracovanie príbehu nesie znaky amerických romantických a dobrodruž­ných príbehov, v ktorých hrdina víťazí nad zlom. Vznikli dve verzie filmu -pre americké publikum sa príbeh končí happy endom.
– Nakrúcalo sa v reálnych exteriéroch v Blatnici pri Martine a v kaštieli v Štiavnické. Do hlavnej úlohy obsadili v tom čase veľmi populárneho českého herca Theodora Pištéka a do úlohy Hanky martinskú ochotnícku Má­riu Fábryovú.
– V roku 1970 priniesol na Slovensko Ján Závodný takmer celý za­chovaný film, ktorý päťdesiat rokov opatroval v chicagskej garáži a venoval ho Slovenskému filmovému ústavu v Bratislave. V roku 1975 film zrekon­štruoval a hudbou Jozefa Malovca ozvu­čil režisér a filmový historik Ivan Rumanovský. Slovenský (resp. Českoslo­venský) film sa k spracovaniu legendy o Jánošíkovi vrátil ešte dvakrát. V roku 1935 nakrútil príbeh o legendárnom ľu­dovom hrdinovi český režisér Martin Frič v hlavnej úlohe s Paľom Bielikom a v rokoch 1962-1963. rovnakú tému spracoval v dvojdielnom filme Bielik ako režisér.

– r. 1933 Karol PlickaPo horách, po dolách, Zem spieva (dokumentárny film o slovenskom ľude, ocenený zlatou medailou vo Florencii, išlo o prvé ocenenie slovenského filmu)

Zem spieva
– Film Zem spieva z roku 1933 tvorí jeden zo zá­kladných kameňov slovenského dokumentárneho filmu. Súčasne je to v poradí druhý slovenský zvukový film.
– Zobrazuje ľudové zvyky, hry, obrady, tance a slávnosti v čase od skorej jari do neskorej jesene na Slovensku v tridsiatych rokoch.
– Autorský prístup je výrazne estetizujúci a štylizujúci, a film sa tak stáva obrazovo-hudobnou oslavou harmonického života slovenského ľudu.
– Hoci Zem spieva je filmom zvukovým, Karol Plicka použil aj medzititulky, ktorých autorom je básnik Ján Smrek. Film vznikol s finančným prispením prezident­skej kancelárie Tomáša G. Masaryka a na 2. bienále v Benátkach v roku 1934 získal pohár mesta Benátok za najlepšiu réžiu v kolekcii československých filmov.

– r.1947 Paľo BielikVlčie diery (prvý čisto slovenský dlhometrážny film)
– nadrealizmus Štefan Uher – Slnko v sieti
– 60te roky Kádar KloosObchod na korze (hl. úlohy – Jozef Kroner, Ida Kaminská, prvý oscarový slovenský film, téma – 2. svetová vojna)

Juraj Jakubisko 
– jeden z najoriginálnejších režisérov slovenskej kinematografie, patrí medzi najznámejších a najuznávanejších slovenských režisérov vo svete, je človekom s neopakovateľnou obrazotvornosťou a vysokým výtvarným nadaním
– inšpiroval sa F. Fellinim
– debut Kristove roky
– ďalšie filmy Tisícročná včela, Sedím na konári a je mi dobre, Dobrá správa o konci sveta

Martin TapákPachohybský zbojník (hl. úloha – J. Kroner)
Martin ŠulíkZáhrada
PišťánekRivers of Babylon (hl. úloha – A. Hric)
Dušan RapošFontána pre Zuzanu
VorlíčekSokoliar Tomáš (rozprávka, hl. úloha – Juraj Kukura)

Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1


Odporúčame

Spoločenské vedy » Umenie

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

Vygenerované za 0.022 s.
Zavrieť reklamu